Rugby



Wat is rugby?

rugby Rugby wordt door twee teams van 15 spelers met een eivormige bal buiten op een grasveld gespeeld vanaf september tot en met mei. De speelduur bedraagt 2 maal 40 minuten. Na de eerste 40 minuten wisselen de teams van speelhelft . Het doel van het spel is om als team zoveel mogelijk punten te halen.



Speelveld

Het terrein omvat het gehele gebied zoals in de tekening is weergegeven. Het terrein omvat:

  • Het speelveld is het gebied tussen de doellijnen en de zijlijnen. Deze lijnen behoren niet tot het speelveld.
  • Het speelgebied is het speelveld en de doelgebieden. De zijlijnen, doelzijlijnen en de achterlijnen behoren niet tot het speelgebied.
  • De speelruimte is het speelgebied en een ruimte eromheen, waar praktisch niet minder dan 5 meter, welk het randgebied genoemd wordt.
  • Het doelgebied is de ruimte tussen de doellijn en de achterlijn en tussen de doelzijlijnen. Het omvat de doellijn maar niet de achterlijn en doelzijlijnen.
  • Het 22-meter-gebied is het gebied tussen de doellijn en de 22-meter-lijn, inclusief de 22-meter-lijn maar exclusief de doellijn.


  • Speelveld



    Scoren

    scoren kan door:

  • de bal bij de tegenpartij in het ingoalgebied op de grond te drukken (try = 5 punten).
  • de bal over de lat tussen de twee doelpalen door te schieten.

  • Dit kan op twee manieren:
  • als een dropkick (de bal stuit eerst op de grond voordat je ertegen schopt)
  • als een placekick (de bal wordt eerst op de grond "neergezet" en vandaar geschopt)

  • Dit kan in verschillende situaties voorkomen:
  • In het open spel als dropkick (dropgoal = 3 punten)
  • Als strafschop na een overtreding zowel als dropkick als als placekick ( penaltykick = 3 punten)
  • Als bonus na een try zowel als dropkick als als placekick (conversion = 2 punten)


  • Overtredingen

  • Overtredingen worden in het algemeen bestraft met een scrum. De bal wordt in de scrum gegooid en beide partijen proberen met de voeten de bal aan hun kant uit de scrum te krijgen.
  • Gaat de bal over zijlijn, dan krijgt de tegenstander een lineout. Een ingooi aan de zijkant, alleen staan beide teams in evenwijdige rijen opgesteld en mogen de bal proberen te pakken.
  • Bij een ernstige overtreding kan er een penalty worden gegeven. De partij heeft dan 3 opties:


  • 1. De bal over de zijlijn schieten en een lineout krijgen (dit levert terrein winst op)
    2. Een vrije trap nemen. Dit kan een trap ver naar voren zijn of snel nemen om de tegenstander te verrassen
    3. Een schot op het doel wagen.

    Het team dat de overtreden heeft begaan moet in ieder geval 10 meter naar achteren gaan staan.



    Spelhervattingen

    Scrum scrum
    Een uitgebreide instructie video over de line outNa een (lichte) overtreding wordt het spel meestal hervat met een scrum of als de bal onspeelbaar wordt in een ruck of maul. De voorwaartsen nemen hun speciale posities is en zetten zich schrap tegen de tegenstander. OM blessures te voorkomen wordt de scrum door de scheidsrechter met de kreten "crouch, touch, pause and engage" op zijn plaats gezet. De Scrum Half (9) van de partij die de overtreding mee heeft gekregen, gooit de bal tussen de eerste twee rijers van de scrum. Het is de bedoeling dat de Hooker (2) de bal met zijn voeten naar achteren werkt in de richting van zijn teamgenoten. Zodra de bal veilig is wordt deze aan de achterkant van scrum weer opgepakt in verder gespeeld. Er is veel geduw in de scrum om te proberen de bal te veroveren door je tegenstanders weg te duwen.

    outline Outline
    Als de bal door een trap, gooi of met speler en al buiten het veld terecht komt, wordt er een lineout toegekend aan de partij dat dit niet veroorzaakte. De voorwaartesen van beide partijen verzamelen zich in twee rijen naast de zijlijn. De Hooker van de partij die de lineout meegekregen heeft mag de bal ingooien. Speler van beide partijen springen naar de bal of liften een speler om de bal hoger te kunnen pakken. Teams hebben hiervoor allerlei tactieken bedacht om de bal bij een lineout in het team te houden.



    penalty Penalty en Feekick
    Overtredingen die een belangrijke invloed hebben op het spel worden bestraft met een penalty kick. Als de plaats waar de penalty kick werd toegekend zich binnen trapafstand van de palen bevindt, zal de ploeg meestal naar het doel trappen met een place kick. Een goede trap levert drie punten op. Een ploeg kan er ook voor kiezen om niet naar het doel te trappen en de bal snel in het spel brengen. Bij minder zware overtredingen wordt een free kick toegekend. Met een free kick kan een ploeg niet rechtstreeks punten verdienen.



    Posities

    Rugby is een sport waar voor iedereen een plaats is. Of je nu groot en zwaar bent of licht en snel, er is altijd een plek voor je.

    opstelling 1 - 8 de voorwaartsen
    1. linker (loose-head) prop
    2. hooker
    3. rechter (tight-head) prop
    4. tweede lijner
    5. tweede lijner
    6. rechter flanker
    7. linker flanker
    8. nummer 8

    9 - 15 driekwarten
    9. scrum half
    10. fly half
    11. Linker wing
    12. 1e centre
    13. 2e centre
    14. rechter wing
    15. full-back

    1, 3 Loosehead en Tighthead Props. Zij staan de voorkant van de scrum aan de linker en rechterkant van de Hooker. Zij houden de de hoeker rechtop terwijl de tegenstander druk uitoefend.
    2 Hooker. Staat tussen de 2 props en moet de bal letterlijk hoeken naar de achterkant van de scrum, zodat de Scrum Half de bal kan pakken. 1-3 zijn de voorste rij in de scrum.
    4, 5 Tweede rijers of Locks. Deze spelers houden de scrum bij elkaar. Zij zijn meestal de grootste spelers van het team en nemen een groot deel van het krachtzetten in de scrum voor hun rekening. Zij klampen zich stevig aan elkaar vast en houden ieder een hoofd aan een zijde van de Hooker.
    6,7 Flankers. Deze twee staan aan de zijkant van de Locks. Hun taak is om de scrum op zijn plaats te houden, zodat alle kracht naar voren gaat.
    8 is Nummer 8. Een simpele naam, hij staat aan het eind van de scrum. Als het goed is komt de bal uit de scrum bij de nummer 8, die dan de Scrum Half de gelegenheid geeft om de bal te pakken.
    9 Scrum Half. De Scrum Half staat achter de nummer 8. De Scrum half pakt de bal op van scrums en rucks en speelt hem naar de Fly Half of anderen achter hem.
    10 Fly Half. De Fly Half bepaald hoe het spel verder verloopt. Of hij schiet de bal naar voren of speelt hem via de lijn (11-14) om via de zijkanten aan te vallen.
    11, 14 Wings. De linker en rechter Wing staan aan de zijkant van het veld. Meestal zijn zij de snelste speler van het team die gebruik kunnen maken van de ruimte die het team gecreëerd heeft, door door te breken en te sprinten naar het doelgebied.
    12,13 Centres. De Centres staan schuin achter de Fly Half. Zij krijgen de bal als die via de lijn gespeeld wordt en zijn het middelpunt van de verdediging.
    15 Fullback. Dit is de laatse lijn van de verdediging. De Full Back houdt doorgebroken spelers op het laatste moment tegen en werkt de bal naar voren. Ook vangen zij diepen schoten van de tegenstander op.